نهمین دوره بزرگداشت آزمایشگاه و زادروز حکیم جرحانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

نهمین دوره روز بزرگداشت آزمایشگاه و زادروز حکیم جرجانی با حضور مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیران و کارشناسان شبکه آزمایشگاه‌ها، روز شنبه 8 اردیبهشت‌ماه 1403 در تالار دکتر رحیمی زاده دانشکده علوم برگزار شد.

دکتر میرزائی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این همایش با بیان اینکه دانشگاه‌های برتر کشور باید برای حل مسائل جامعه و مترفع کردن نیاز کشور گام بردارند، گفت: برای دستیابی به این هدف نتایج حاصل از آزمایشگاه‌ها باید قابل اعتماد باشند و تجهیز آزمایشگاه باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به تأکید تیم ریاست جدید بر بخش پژوهشی دانشگاه ادامه داد: حفظ مرجعیت علمی، ارتقای بحث فناوری و نوآوری در کنار تجهیز آزمایشگاه، یکی از برنامه‌های تیم جدید است و برنامه‌ریزی شده است که شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان مرکز مورد اعتماد در شرق کشور برای داده‌های مرجع شناخته شود.

در ادامه دکتر رضوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در خصوص نقش و جایگاه آزمایشگاه‌ها در تحقق دانشگاه‌های کارآفرین و تمدن‌ساز سخن گفت و اظهار کرد: اگر فلسفه وجودی دانشگاه را علم و دانش و دانایی و توانایی بدانیم، دانشگاه‌های نسل سوم، چهارم و پنجم با هدف ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت، ارتباط با دولت و همچنین نگهداشت محیط‌زیست تعریف شده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به چنین دانشگاه‌هایی باید استراتژی مشخصی داشت، اضافه کرد: استراتژی دانشگاه فردوسی مشهد در افق توسعه در چهار حوزه مدیریت مؤثر منابع، جذب منابع مالی متنوع و پایدار، گسترش زمینه‌های استقلال مالی دانشگاه و ارتباط مؤثر با جامعه و دولت تعریف شده است.

معاون پژوهش و فناوری به معرفی انواع آزمایشگاه‌های موجود پرداخت و یادآور شد: فلسفه وجودی آزمایشگاه‌ها، ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه است و جایگاه آزمایشگاه در دانشگاه‌ها، از آنجا که هم تولید داده و هم پردازش داده را انجام می‌دهد، باید ارتقا یابد.

دکتر رضوی به ضرورت وجود مدیریت شبکه آزمایشگاه‌ها در هر دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن اهداف و احصای چالش‎های موجود و تعیین راهکار برای آن در این مدیریت انجام می‌شود که یکی از الزامات دانشگاه‌های کارآفرین وجود این مدیریت در معاونت پژوهش و فناوری است.

دکتر دشتی، مدیر شبکه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیز در این همایش به معرفی ساختار این مدیریت در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت و اظهار کرد: شبکه آزمایشگاه‌ها با نگاه به زنجیره پژوهش و فناوری تلاش دارد چرخه پژوهش در دانشگاه را تکمیل کند و برای این مهم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خدمات به شرکت‌ها، هسته‌های پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری را ارتقا داده است.

دکتر اردوخانی، مدیر شبکه مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش به صورت برخط شرکت کرد و گزارشی از آمار آزمایشگاه‌های کشور را ارائه داد.

وی به برنامه‌های عملیاتی این مدیریت برای آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و برگزاری نشست‌های روز بزرگداشت آزمایشگاه‌ها، بازنگری آیین‌نامه‌ها، نشست رؤسای شبکه آزمایشگاه‌ها، همکاری با سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با HSC ، پیگیری گرنت آزمایشگاه‌ها و به روزرسانی سامانه جامع آزمایشگاه‌ها را از برنامه‌های در دست اقدام وزارت علوم در حوزه آزمایشگاه‌ها دانست.

در ادامه دکتر آقایی، رئیس هیئت مدیره انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران و دکتر جهانی، مدیر شبکه آزمایشگاه‌های مؤسسه علوم و صنایع غذایی در خصوص فعالیت آزمایشگاه‌های تحت مدیریت خود توضیحاتی ارائه دادند.

همچنین دکتر قائمی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی بیاناتی در خصوص شخصیت و زندگینامه حکیم جرجانی و دکتر شیری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی شیمی توضیحاتی درباره دوره فرصت مطالعاتی خود در شهر اتاوا و وضعیت آزمایشگاه‌های دانشگاه میزبان خود در فرصت مطالعاتی ارائه دادند.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از کارشناسان و فعالان حوزه شبکه آزمایشگاه‌ها تقدیر به عمل آمد.

p1

p2

IMG_9545.JPG

p4

p5

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه