موفقیت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، محصولات مزرعه ارگانیک دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، با رعایت موازین و اصول تولید محصولات ارگانیک و استقرار و اجرای قواعد مدون و متعارف، قادر گردید استانداردهای لازم برای کسب گواهینامه‌های گذار از کشاورزی رایج و تولید محصولات ارگانیک را پشت سر گذاشته و به این موفقیت دست یابد

در این تلاش موفقیت‌آمیز، استفاده از هر نوع سم و کودشیمیایی و مواد مصنوعی در فرآیند تولید صیفی‌جات متوقف گردید، به‌نحوی‌که از سال ۱۳۹۰ این قاعده کاملاً رعایت شد.

خانم دکتر فلاح پور مسئول کانون کشاورزی ارگانیک دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه  در تکمیل این خبر افزود:  مزرعه مذکور دارای سابقه اخذ دو دوره گواهی گذار از کشاورزی رایج بوده و از سال گذشته موفق به دریافت گواهی ارگانیک شده است. مزرعه ارگانیک این دانشکده، هم‌اکنون به یکی از مراکز تولیدات ارگانیک در شرق کشور تبدیل‌شده و اقلامی نظیر گوجه‌فرنگی، فلفل و… را به طریق مطمئن عرضه می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند از این محصولات در سبد غذائی خود سود برند.

شایان‌ذکر است که: کشاورزانی که از کشاورزی رایج به کشاورزی زیستی تغییر مسیر داده‌اند، به دوره گذار نیاز دارند. در این حالت بین آخرین کاربرد مواد ممنوع و گواهی زیستی، حداقل باید سه سال کامل فاصله وجود داشته باشد. علاوه بر این، همه جنبه‌های گواهی استاندارد به‌عنوان‌مثال برنامه احیای خاک و تناوب زراعی(باید حداقل دو سال کامل قبل از این‌که محصولات مزرعه گواهی شوند به کار گرفته شوند.

 لازم به ذکر است، کشاورزی ارگانیک یک سامانه مدیریت تولیدی جامع‌نگر است که موجب بهبود سلامت کشت‏ بوم از طریق حفظ و تقویت تنوع، چرخه‌ها و فعالیت زیستی خاک می‏شود. این نظام بر مدیریت مزرعه بر اساس اکوسیستم زراعی، حاصلخیزی خاک، سلامت گیاه، عدم مصرف مواد شیمیایی مصنوعی و انطباق با ساختارهای اقتصادی، زیست‌محیطی، فنی، بهداشتی و اجتماعی در هر منطقه تأکید دارد.

ارسال‌کننده خبر: آمار

840367

840368

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه