افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد با حضور قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد

ارسال شده در تاریخ :

با حضور دکتر عبدالرضا باقری قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد در روز چهارشنبه 17 مردادماه 1397 افتتاح شد.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاح این افلاک‌نما اظهار نمود: دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال کاربردی نمودن علم و اشتغال هستند و افزود: رشته فیزیک یک‌رشته پایه و جذاب است که اجرای این افلاک‌نما نشان داد، این رشته می‌تواند یک‌رشته کاربردی و اشتغال‌زا باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار نمود: با ساخت این افلاک‌نما به دست جوانان کشور ثابت شد می‌توان در داخل کشور از این تکنولوژی به‌صورت بومی استفاده کرد که ثابت کردند باوجود مشکلات فراوان می‌توان این ایده‌ها را عملی نمود.

دکتر کشمیری مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مراسم افتتاح افلاک‌نما در دانشگاه فردوسی مشهد، حرکت دانشگاه فردوسی مشهد در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی دانشجویان در خود دانشگاه را کاری خوب و عالی توصیف نمود و افزود: بزرگ‌ترین چیزی که امروز می‌توان به آن افتخار نمود امید دادن به نسل جوان در عرصه علم و فناوری است.

سپس اعضای حاضر در مراسم افتتاح از قسمت‌های مختلف افلاک‌نما در دانشگاه فردوسی مشهد بازدید نمودند.

افلاک‌نما یک سالن نمایش 360 درجه برای نمایش یک شبیه‌سازی واقعی از آسمان بالای سر ماست. گرچه که نام افلاک‌نما بیشتر نمایانگر مفاهیم نجومی و آسمانی است اما در حقیقت یک سینمای خاص برای نمایش فیلم‌ها، پویانمایی‌ها و محتویات 360 درجه‌ای است که به‌جای نمایش در پرده تخت سینمایی، نیاز به نمایش در پرده کروی دارند. این مفاهیم می‌توانند شامل تجربه حضور در جنگل، سفر به اعمال یک سلول یا موجود زنده، تور مجازی فضاهای تاریخی و ... باشند.

سالن اصلی افلاک‌نمای دانشگاه فردوسی مشهد با ظرفیت گنجایش 70 نفر، یک سالن مخصوص پخش نمایش‌های 360 درجه است. سیستم صوتی 11 کانالی این سالن را به یکی از منحصربه‌فردترین سالن‌های کنفرانس، نمایش و جلسات موجود تبدیل کرده است.

سالن جانبی محلی است که به مقصد آموزش و استراحت طراحی و ساخته است. شما در سالن انتظار می‌توانید به فعالیت‌های آموزشی همراه با تفریح و سرگرمی پرداخته، در کافی شاب استراحت کرده و یا از فروشگاه مربوطه اقدام به خرید هدایا و وسایل علمی بنمایید.

طراحی افلاک‌نما به‌گونه‌ای بوده که در زمستان و تابستان به‌صورت عایق حرارتی عمل کرده تا کمترین اتلاف انرژی را داشته باشد. طرح کنونی افلاک‌نما با در نظر گرفتن مباحث مختلف علمی، توسط افراد متخصص دانشگاهی طراحی و ساخته‌شده است.

شاخص ساعت آفتابی یکی از قسمت‌های اصلی سازه افلاک‌نماست. این بخش علاوه بر ایجاد نمای منحصربه‌فرد برای افلاک‌نما، این ساختمان را به یک ساعت آفتابی بزرگ تبدیل کرده که در طول روز می‌تواند نمایش‌دهنده ساعت، تقویم و جهت‌های جغرافیایی باشد.

نیروگاه خورشیدی تأمین‌کننده بخش اعظمی از برق مصرفی ساختمان افلاک‌نماست. با توجه به رسالت اصلی سازه یعنی طراحی ساختمانی سبز و به‌دوراز آلاینده‌ها، وجود منبع تولید انرژی به‌واسطه نور خورشید از ملزومات امر به‌حساب می‌آید.

با طراحی سیستم استحصال آب باران توسط کارشناسان و متخصصان امر، آب موردنیاز برای آبیاری فضای سبز محوطه از طریق جمع‌آوری نزولات آسمانی تأمین می‌شود.

840344

840345

840346

840347

840348

840352

840349

840350

840351

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه